July 26, 2014

Module 3- Taartdecoratie deel 1

Spuittechnieken, maskeren, bloemen spuiten, color flow, pressure piping.

1st les: spuittechnieken
Ik heb royal icing gemaakt en gekleurd, geoefend met spuittechnicken en kennis gemaakt met spuitmondjes en spuitoefeningen, etc.
Helaas heb ik tijdens deze les geen foto's genomen. Mijn spuittechniek komt overigens ruimschoots in beeld op de andere foto's in deze (en andere) modules.

2de les: gedecoreerde koekjes
Koekjes met Royal icing.  Dit was waarschijnlijk mijn favoriet. Op school hebben we voorgebakken koekjes gebruikt om met royal icing te versieren. Maar de koekjes waren een soort bretonse koek die niet zo mooi in vorm bleef; te veel bakpoeder of te warm deeg. Maar het was toch leuk om ze te versieren: eerst randjes maken met wat stevigere royal icing, dan van binnen met verdunde royal icing.
Thuis ben ik meteen begonnen met een ander recept voor koekjes te zoeken, waarbij de koekjes mooi strak blijven. Ik heb er eentje gevonden en aangepast aan mijn eigen behoefte.
Het zijn boterkoekjes zonder bakpoeder of baking soda, maar wel met boter en eieren. Het deeg moet wel lang genoeg in de koeling staan, dan is het makkelijker te snijden. Dan weer in de koeling en uiteindelijk vanuit de koelkast meteen bakken, zo kreeg ik het beste resultaat.

Padastoeltjes-koekjes


Gigantische geboorte koekjes met royal icing.




3de les: color flow en maskeren
Color flow en roosjes maken. In deze les heb ik een dummie van piepschuim afgesmeerd met royal icing en vervolgens verder versierd met een color flow van "Hello Kitty". De color flow-afbeelding maak je met behulp van een papieren beeld, waarop je een acetaatfolie legt en daar bovenop kun je met de royal icing lijntjes spuiten en invullen. Daarna heb ik een dummie met royal icing afgesmeered en versierd met royal icing spuitwerk.
Ik heb ook voor het eerst roosjes van royal icing gespoten, deze zitten ook op mijn dummie.

Hello Kitty-dummietaart.



Ik was heel trots op mijn dummie!!!!!!!

4de les: pressure piping.
In die les heb ik geleered figuurtjes te spuiten met pressure piping. In de les hebben we een echte taart met fondant bekleed, gespoten en pressure piping gebruikt. Het was leuk en ik was supertrots op mezelf.



5de les: eindopdracht
De eindopdracht. Hier mochten we een 2-lagentaart bekleeden en decoreren. Ik had bedacht dat ik heel graag een bruidstaart wilde maken, een echte old school taart. Ik heb een zomerse bruidstaart voor een winterse trouwdag gemaakt. Voor mijn eigen trouwdag.... ooit!
Alles is met de hand gespoten. Het was veel werk, maar het resultaat was beeldschoon.

In deze taart zit heel veel werk en vooral liefde. Mijn handen, polsen en armen deden ontzettend zeer, maar vanaf die dag ben ik helemaal verliefd op royal icing spuitwerkjes. 

Reflectie:
Over deze module was ik aanvankelijk heel sceptisch. Dit was nooit mijn cup of tea.
Ik had andere ideeen over hoe een taart eruit moest zien.  
Ik had dan ook nooit kunnen bedenken dat dit een van mijn favoriete modules zou worden! 
Tijdens deze module heb ik veel met spuittechnieken gewerkt, zoals bloemen spuiten, color flow en pressure piping.
Toen ik ermee begon, kon ik niet spuiten en wist ik bijna niks over spuiten, behalve slagroom op een taart in een rechte lijn spuiten of een merengue-rosetta maken.
In deze module heb ik veel met royal icing gewerkt, en heb ik ook geleerd hoe ik beter met een spuitzak kan omgaan (dat was best een gedoe!- maar nu: I love it!)

No comments:

Post a Comment