July 24, 2014

Module 5- Taartdecoratie deel 2

Taartbekleden, flowerpaste, bloemen, sugarpaste,  frilltechnieken, basreliëf,

 moduleren.



1st les: basrelief

Voor de eerste les van deze module heb ik een kleurplaat van school gebruikt om van rolfondant een puzzelplaatje te maken. De puzzel wordt in laagjes opgebouwd, en je moet goed opletten welke laag waar komt. Het maken van een puzzelstukje vond ik een leuke nieuwe ervaring, vooral het modelleren vond ik fantastisch. En ik ben tevreden met het resultaat.

Basrelief-stel!





2de les: frilltechnieken en roosjes
In de tweede les van deze module hebben we een dummy bekleed, rozen gemaakt en erop gezet, en ook frillen. Van dit alles vond ik de frilltechniek het leukst. Met de frilltechniek moet je veel oefenen om een mooi resultaat te krijgen. Helaas heb ik er geen foto'ss van gemaakt. Op die dag heb ik besloten de taart op school laten om te laten drogen en dan de volgende week er foto's van te  maken. Maar de 2 weken erna had ik een stevige griep en was ik dus afwezig.   
Dus les 3 en 4 was ik er niet. Thuis heb ik vervolgens wel een echte taart gemaakt. Ik heb zelf rolfondant gemaakt en een taart beleed en roosjes gezet, maar helaas zonder frillen.

Jan's verjaardagstaart




Tijdens deze module hebben we ook een les van Marianne Koorn van Le Beau Gateau gehad. 
Ik heb erg mijn best gedaan om met een idee te komen voor de eindopdracht tijdens mijn ziekte, en ik heb ook nog meer thuis geoefend:

Een klein cake-tasje.


De laatste les was ik weer beter en ik wilde een ander soort cake maken, zonder frillen of bloemen, maar iets dat bij mijn dochtertje past. Dus ik heb een Hello Kittytas-cake gemaakt.
En daar ben ik heel erg trots op. Met het maken van deze cake heb ik veel geleered, vooral ook weer om niet op te geven, ook als het allemaal te moeilijker lijkt. Deze opdracht koste me wel veel energie, ook omdat ik net hersteld was van de griep, maar ik heb heel mijn ziel en zaligheid erin gestopt en het eindresultaat is wonderbaarlijk:

Hello Kitty-tas




Reflectie:
Van deze module neem ik vooral het besef mee dat ik iets kan als ik het echt wil. Werken met fondant vond ik niks voor mij, maar ik was wel trots dat ik door ging en dat het toch zo'n mooi resultaat kon opleveren. Het was wel leuk om te maken, maar ik zou sneller bijvoorbeeld een taart met getemperde chocolade gaan maken. Wat de reden verder ook moge zijn, ik vind fondant minder personlijk. Ik hou ervan om alles zelf te maken en ik gebruik bijna geen voorgefabriceerde materialen, en fondant voelt in dat opzicht ook een beetje te commericieel. Maar ja, dat ben ik.

No comments:

Post a Comment