July 23, 2014

Module 6- Siervakken

Suikertrekken en blazen, ijssculpturen, dragant.

1te les
In deze les hebben we dragant gemaakt om daar in een latere les, na het drogen, een huisje van te maken. Helaas zijn de onderdelen op school kwijtgeraakt en in de latere les dus niet meer te vinden. In deze les zijn we verder ook bezig geweest met pressed sugar. Om dit in een holvorm te persen en vervolgens na het wat te hebben laten drogen uit te hollen. Om op deze manier bijvoorbeeld een uitgehold ei van suiker over te houden om deze te versieren met Royal Icing. Ik heb van gekleurde suiker een kom voor suikerklontjes gemaakt. Echt een leuke manier om te presenteren. 



2de les 
In deze les hebben we suiker getrokken en geblazen. Om dat te doen hebben we isomalt gebruikt en een infrarode warmtelamp. Als eerst moest het blok isomalt opwarmen onder de lamp. Toen het kneedbaar was, begonnen we met satineren: suiker trekken en vouwen, zo'n 20 a 30 keer in de gewenste vorm. Suikerblazen deden we met een speciaal pompje en een slangtje, om zo heel langzaam lucht te pompen in een zacht isomaltstukje. 
Ik heb een appeltje geblazen en nog een abstract bloemetje erbij:




3de les
In de derde les van deze module is mijn klas naar het bakkerijmuseum in Medemblik geweest, maar helaas moest ik thuisblijven wegens ziekte.

4de les
Tijdens deze les hebben we aan ice carving gedaan, buiten in de kou, en et was geweldig. Eerst kregen we een demonstaratie van www.icecarving.nl. Ik heb die dag een bloemenmandje gemaakt. Ik was nat en koud maar trots.
Al met al vond ik het super, en ik ga zeker nog een keertje een ice sculptuur maken.

Goed gehakt ijs!!




Reflectie:
Bij deze module vond ik het vooral leuk om alle verschillende siervakken een keer te ervaren. Ik weet niet of ik nog een keer in mijn leven een dragantstuk ga maken, maar je weet maar nooit. Het was zoals gezegd goed om te ervaren. Ik vond het suikertrekken het meest leerzame en daar ga ik zeker ooit nog eens iets mee doen.
Ik denk eigenlijk dat bij de siervakmodule ook chocolade hoort; dit zie je toch heel erg veel tegenwoordig, en ik zou hier graag meer van willen leren.

No comments:

Post a Comment